Dyslexi??

Jag tror jag har svaret till varför jag stavar så förfärligt som många av er klagade på mest i början (skärper till mig nu)

 

Det kan mycket väl bero på att jag har Dyslexi..

 

När jag gick i 2an så frågade min Engelska B lärare mig om inte jag hade nån liten slags dyslexi.. Jag skrattade och skämtade om det ett tag och sa nej till han då, men ju mer tiden går så börjar jag själv misstänka om inte jag har det ändå..

 

Men jag tycker att nån vuxen borde ha märkt det när jag va liten? eller kan man få det i tonåren??

 

I alla fall så har jag läst massa om det nu och hittade ett litet test man kunde göra för att se om man KAN KANSKE MÖJLIGTVIS ha det:

 

 

VUXNA
* Hade du svårt att lära dig multiplikationstabellen i skolan?
* Har du svårt att stava rätt?
* Har du svårt att skilja på höger och vänster?
* Har du svårt att förstå och fylla i blanketter?
* Har du svårt att ta meddelanden mm på telefon och skriva ner det på papper korrekt?
* Har du svårt att rabbla månader i bakvänd ordning eller räkna från 100 till 0?
* Blandar du ihop nummer som t ex 75 och 57?
* Tar det lång tid för dig att läsa en sida i en bok?
* När du ska säga ett långt ord, har du svårtatt få alla ljud i rätt ordning?
* Blir det ofta fel när du skriver datum?

 

Allt stämmer in helt på mig förutom dom i italic, (kan även säga att jag har svårt att rabbla upp månaderna i rätt ordning.... lol)

 

Tänker prata med min mentor efter lovet och se om man kan göra nått test via skolan, vore ju bra om jag fick reda på om jag hade det eller om jag bara är allmänt dålig ;D ha ha ha

 

 

Min klass:


Kommentarer
Postat av: p

fan vilken härlig klass!

måste dock fråga.. är ni säkra på att ni inte går i sexårs..?

2011-03-06 @ 11:26:06
URL: http://crappyname.blogg.se/
Postat av: Nea

jag fick veta om min dyslexi för 1år sedan, så det kan man nog upptäcka att man har när som :) Min bror fick sin dyslexi diagnos när han var i 22års ålder.

2011-03-11 @ 09:26:13
URL: http://lillskiit.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
BloggRegistret.se bloggping Blogg listad på Bloggtoppen.se bloggar bloglovin -
RSS 2.0
Test
Test