Självkänsla och Självförtroende

Tänkte ta upp lite om självkänsla och självförtroende, onödigt många bråkar med de här dagligen och jag vet hur det är, men jag vet också att det går att komma ifrån det där!

 

Självkännsla: Att kunna förstå att man duger gott och väl som man är och tycka att jag är bra, jag är fin jag är inte värdelös.

 

självförtroende: Att tro på sig själv att jag kan göra vad jag vill!

 


Personligen så har mitt självförtroende alltid varit på topp tror jag, alltid tyckt att jag kan bli hur bra som hellst på vad som helst hahah ;D nej men jag ser inga hinder för vad jag kan göra så länge jag verkligen vill.

 

 

Vet dock inte vart jag har fått det här ifrån för jag kan inte komma på en enda människa som puschat mig eller gett mig bra kritik osv (genom åren altså), det har jag bara alltid haft.

 

 

Jag tycker det är jobbigt och sorgligt när jag hör och ser människor som tror att dom inte kommer komma nån stans i livet och dom har inga drömmar och inga mål. Jag tror att ALLA kan om dom vill, vissa behöver bara nån som säger det till dom och stöttar dom, så om du har nån vän som tvekar på sig själv, försök att uppmuntra henne/honnom! det är nog det enda sättet för den människan.

 

här finns en super bra sida som ger exempel på vad du kan göra: http://www.xn--sjlvfrtroende-cfb7y.com/

 

Nått jag brukar göra är att  t.ex. om jag börjar tycka att nån annan är så mycket bättre än jag så säger jag åt mig själv att inte tänka så! och så stannar jag där, tänker inte mer på det, och sen tänker jag ist på vad jag är bra på och spec det jag är bättre på än dom, då känner jag mig inte lika värdelös och kan fokusera mer på att jag är bra på nått iaf, ingen kan vara bäst på allt och alla är bra på nått!


Självkänsla är dock svårare tycker jag, jag har haft hyffsat dåligt självkännsla några år sedan men nu jag har fått mycket bättre! ;D

Är självkänsla nått andra kan ändra åt dig? eller kan du ändra det själv? är det nått som finns i alla men man vågar inte släppa ut det?

Att andra ger dig kommentarer ger inte så mycket i längden, förut trodde jag att om jag skulle få bättre självkänsla så va det genom att andra tyckte jag va fin och uppskattade mig, men jag kom på att det gav mig ingenting, jag kunde få hur många kommentarer som helst men det gav liksom inget.

Så jag började försökta utveckla det själv, dock så går det i vågor, ibland känner jag mig som världens snyggaste tjej, och ibland som världens fulaste.

Det jag brukar göra är samma sak som med självförtroendet, att bara lägga av med det negativa tänkandet!
Fast när det har med utsidan att göra så brukar jag tänka att "Ja men so what om jag inte är snyggast? spelar det nån roll i världen? nej det gör det inte, jag har underbara vänner, en underbar pojkvän, en underbar familj, massa intressen och ett mål i livet, (vilket egentligen är att få barn haha det visste ni inte om mig! ;D) Så man kan inte tro att man måste ha värsta bra utsidan för det går inte, alla har brister ingen är perfekt, så länge du har ett bra och lyckligt liv med bra umgänge så borde du vara glad!

Sen så brukar jag också tänka, att allt händer för en anledning, och i det kristna perspektivet så tänker jag att jag va skapad såhär, det va gud som formade till den människa jag är, det är perfekt som Johanna. Jag ska inte vara nån annan heller för det är inte jag och inte hur gud hade tänkt. Det finns en anledning till varför jag finns här och ser ut såhär och har mina egenskaper. Det hjälper att tänka så =D

 


Nått som MÅNGA unga tjejer tjatar om är att dom inte kommer få nån kille om du är mullig, kort, lång, inte har super bröst, inte är brun, och allmänt hur dom ser ut.

 


 

Och det är fel att tänka så för, om ni skulle banta, operera brösten och näsan, läpparna osv, sola i solarium skaffa löshår etc, och få en kille pga det. Hur bra tror ni den killen är egentligen?

 

Det är fel kille, du vill väll ha en pojkvän som älskar dig för den du är som person, insida och utsida helt naturligt.

 

Det är så man är lycklig och känner sig trygg och älskad på riktigt. Tänk på det! det är viktigare att ha äkta kärlek, än att försöka få nån som tycker att du är snygg (när du inte är dig själv)


Jag kan hålla på hela natten men tyvär så måste jag sova nu! vill ni att jag skriver mer om relaterade ämnen så säg till! jag har många åsikter och tankar om saker haha ^^


+ Det jag inte tycker om är folk som försöker, och kan lyckas dra ner andra människor som lyckats få bra självförtroende/självkänsla! Vad är det för stil liksom!? 

Om man säger att man är bra och snygg osv så är det ju bara skiiiit bra! Det är så man höjer sig själv och jag avskyr att svenskar tänker att man inte får säga sånt...

Då blir det ju bara svårare att komma loss från det där träsket, en jag varit med va mycket såhär och varje gång jag sa att jag va bra/bäst/snygg så sa han "eh.. självförtroende på topp ser jag....." som nått negativt!!!! det är det inte! det är super bra! bara för du inte har bra självförtroende så tryck inte ner nån annan utan försök få bättre själv! precis som jag kämpar med! gosh! ;D

 


Jag ställer gärna upp om du vill prata om sånt här för jag vill bara hjälpa folk hela tiden så gott jag kan! =D

PS: jag tan tro att några tänker "jamen du har ju massa smink och löshår och blabla" men jag kan säga er att jag älskar att sminka, inte bara för att man får mer liv i ansiktet utan också för jag jag tycker om att se skillnader på saker, småsaker som gör enorm skillnad! Älskar också kreativiteten i det hela och att mixa färger och så, jag sminkar mig delvis för att kunna bli något snyggare men också för att jag älskar det.

 

Dock så ni som ser mig i min vardagliga look så har jag bara mascara, lätt målade ögonbryn, foundation+rouge när jag har tid och orkar och ibland kajal om jag ens kommer ihåg det. Jag har också hyfsat vanliga kläder, men om jag ska fotas eller på nått party eller har sovmorgon så fixar jag upp mig ;D

Kommentarer
Postat av: ina

usch, det är så jävla svårt att få tillbaka självkänslan och självförtroendet när det väl är borta :o

2010-10-14 @ 15:26:25
URL: http://ssbsw.blogg.se/
Postat av: Annika

Hej <: jag har ju frågat dig massor med frågor tidigare hehe :)

Men..

När jag såg dig och Sandra första gången va ju tanken shit jag vill se ut som dom Men det är ju svårt och ändra ansiktet utan att operera och så mycket vill jag liksom inte ändra mig. Men jag har faktiskt börjat tänka att jag är jag, och jag kommer alltid se ut såhär om jag inte gör något (opererar mig eller nått) men jag kommer säkert ångra mig senare om jag skulle göra det.. Men jag har börjat tänka lite på hur håret och ansiktet ser ut (frisyr, smink) osv och jag har fått upp mitt självförtroende något ^^

Men jag försöker hitta min stil nu och jag har nog lyckats ganska bra ;D

Juste jag älskar din blogg ju och det tycker jag du ska veta, och jag ÄLSKAR din nya header! ÅÅh det va det första jag reagerade på när jag gick in på din blogg ;D Skit snygg :)

En annan fråga..



Har man dålig fundation / puder om man blir blank i ansiktet? Jag har ju haft problem med det i någon / några månader nu :O Man känner sig ofräsch och på något sätt flötig i ansiktet och det är inte mysigt! Vad tror du det kan bero på?

och så är det ju verkligen INTE snyggt när det blänker, man vill ju att det ska se naturligt ut ><



Det blev ganska långt, hoppas du orkar läsa allt ;D

Kram <:

2010-10-14 @ 16:09:32
Postat av: Tilma

Detta inlägget var riktigt bra . Innehöll massa bra tips ju. Taaack , oh din blogg är riktigt awesome :)

2010-10-14 @ 18:32:34
URL: http://lostlikehell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
BloggRegistret.se bloggping Blogg listad på Bloggtoppen.se bloggar bloglovin -
RSS 2.0
Test
Test